Lofotprodukt
Lofotprodukt er kåret til regionsvinner i Lofoten i den prestisjefylte kåringen Årets Bedrift Nordland 2025.
– En stor anerkjennelse av vår rolle i lokalsamfunnet
Administrerende direktør i Lofotprodukt, Sigvald Rist, setter stor pris på utmerkelsen:
– Dette kom som en gledelig overraskelse! Vi ønsker å være en betydningsfull arbeidsgiver og en aktiv del av lokalsamfunnet, og det er veldig hyggelig å bli lagt merke til på denne måten. Det viser at langsiktig satsing på kvalitet, innovasjon og arbeidsplasser gir resultater, sier Rist.
Fra lokal fiskemat til markedsleder på nasjonalt nivå
Lofotprodukt har hatt en imponerende vekstreise siden oppstarten for over 30 år siden. Fra å være en liten, lokal fiskematbedrift har selskapet utviklet seg til å bli en ledende aktør i det norske dagligvaremarkedet for kjølt sjømat.
– Vi startet som en liten bedrift i Vestvågøy og ekspanderte gradvis til hele Lofoten, deretter Salten, Harstad, Narvik og Tromsø. Rundt år 2000 fikk vi nasjonale avtaler med de store dagligvarekjedene, og i dag er vi den ledende aktøren på kjølt sjømat i Norge, forteller Rist.
Selskapet forvalter flere sterke merkevarer, inkludert Lofoten, Frøya og nylig oppkjøpte Salma.
Kvalitet i fokus – en suksessfaktor for vekst
Rist peker på én avgjørende faktor for suksessen:
– Vi har alltid hatt fokus på kvalitet. Da vi startet, snakket vi med husmødre og eldre i Kyst-Norge for å lære hvordan fiskekaker ble laget hjemme. Dette håndverket har vi tatt med oss videre, samtidig som vi har tilpasset oss moderne produksjon. Våre eiere har hatt tålmodighet og gitt oss arbeidsro over tid, og vi har hatt dyktige ansatte som har stått på for å utvikle bedriften.
En hjørnesteinsbedrift med sterkt samfunnsansvar
Lofotprodukt er den største private arbeidsgiveren i Lofoten og ser på det å skape arbeidsplasser som sitt viktigste bidrag til lokalsamfunnet.
– Vi har et sterkt engasjement for å bygge kompetanse i regionen. I dag har vi ansatte fra 26 ulike nasjonaliteter, hvor omtrent 50 % ikke har norsk opprinnelse. Vi har hatt en aktiv strategi for å inkludere arbeidsinnvandrere, flyktninger og asylsøkere, samtidig som vi samarbeider med lokale utdanningsinstitusjoner for å legge til rette for fagbrev og kompetanseheving, forklarer Rist.
Selskapet bidrar også til ringvirkninger i lokalsamfunnet gjennom samarbeid med lokale leverandører, sponsorater og støtte til idretts- og kulturarrangementer.
Fremtidens satsing – bærekraft og videre vekst
Lofotprodukt har store ambisjoner for fremtiden.
– Vi har stor tro på at sjømat er en viktig del av fremtidens matvaremarked, og vi skal fortsette å utvikle denne kategorien. Vi har nylig fått Salma inn i porteføljen vår, og dette gir oss enda større muligheter til å styrke vår posisjon i markedet, sier Rist.
Lytt til podcast med Lofotprodukt
Om kåringen Årets Bedrift Nordland
Kåringen Årets Bedrift Nordland er en del av Indeks Nordland og anerkjenner selskaper som har utmerket seg gjennom økonomisk vekst, bærekraftig utvikling, innovasjon og bidrag til lokalsamfunnet. Bak kåringen står NAV Nordland, DNB, Innovasjon Norge, NHO Nordland, LO Nordland, Nordland Fylkeskommune og KPB.