Mer enn hver femte overnatting gjennom Airbnb

Overnattinger gjennom delingsplattformer er i rask vekst, også i Nordland. Fra 2018 til 2022 økte antall overnattinger som ble booket gjennom disse plattformene med mer enn 50 prosent. 2022 var det året det var registrert flest overnattinger i fylket noensinne.

I 2022 ble 340.000 overnattinger i hjem og fritidsboliger i Nordland formidlet gjennom plattformene Airbnb, Booking.com, Expedia og Tripadvisor. For å gi et bilde på omfanget – dette tilsvarer samtlige overnattinger ved Bodøs hoteller samme år.

Veksten var langt raskere enn for andre virksomheter som tilbyr overnatting, slik som hoteller. Disse hadde i samme periode en vekst på 10 prosent. Selv målt i antall overnattinger hadde delingsplattformene en større vekst fra 2018 til 2022, med 120.000 overnattinger, mot 117.000 for hoteller og andre overnattingssteder.

Som følge av reisebegrensninger under pandemien falt antall utenlandske reisende som benyttet Airbnb eller tilsvarende kraftig i 2020 og 2021. I 2022 var andelen igjen langt høyere enn for norske reisende, og fire av fem overnattinger ble gjennomført av utlendinger.

Mer enn hver femte overnatting (22 prosent) i Nordland ble booket gjennom en delingsøkonomi-plattform i 2022. Til sammenligning var nivået 17 prosent i 2018. Tidlig i 2024 ligger det over 1.000 enheter til leie på Airbnb i Nordland. Det er både hus, hytter og leiligheter til leie.

Det er ikke bare overnattinger som omfattes av delingsøkonomi. Privatpersoner velger i større grad enn tidligere å tjene penger på kapitalgoder de eier, dette kan være bil, tilhenger, bobil eller andre gjenstander. Sistnevnte er eksemplifisert gjennom gründerselskapet Reddel i Bodø, som tilbyr en plattform for å låne bort ulike eiendeler.

Delingsøkonomi er heller ikke bare begrenset til overnatting og gjenstander. For lokaltransport har både Uber og Bolt fått godt fotfeste nasjonalt, selv om disse plattformene ikke er tilgjengelig i Nordland i dag. Samtidig ser mangedistrikter at dette kan være løsningen for å få et mer fleksibelt transporttilbud.

 
Forrige
Forrige

Privatøkonomi under press?

Neste
Neste

Lønnsforskjeller i Nordland